keskiviikko 14. lokakuuta 2015

Wiener Wiesn Oktoberfest

Mun saksalainen kämppis, Julia, oli hehkuttanut Oktoberfestejä melkein siitä asti, kun tänne Itävaltaan saavuin. Se sai mutkin innostumaan siitä, eli ei siinä enää mikään muu auttanut, kun lähteä ostamaan Dirndliä! Kyllähän joka tytön kaapissa Dirndl pitää olla. Suunnattiin viime keskiviikkona koulun jälkeen Wieniin ostoksille. Kierrettiin kauppoja hikipäässä ja pelättiin, että mekkoa ei löydy. Lopulta löytyi yksi ihan kiva, puoleenhintaankin vielä, eli 65 euroa.

Ei kuitenkaan vielä luovutettu. Laitettiin mekko vain varaukseen ja jatkettiin etsintöjä. Suunnattiin seuraavaksi New Yorkeriin. Uskokaa tai älkää siellä oli yksi mekko jäljellä, mun kokoa, mun värinen ja hinta 40 euroa. Sovituskopista poistuttuani myyjä tulee ja niittaa mekkoon alennuslapun... hinta on 30 euroa. Ei sitä voinut sinne kauppaan jättää.

Onnistuneen shoppailun jälkeen käytiin syömässä Restaurant Halle:ssa, joka sijaitsee MuseumsQuartierilla. Ihan mahtava paikka, kaunis ja tunnelmallinen. Suosittelen! Kotimatkalla juna oli yllättäen tunnin myöhässä, joten matka taittui kevyesti reilussa 2 tunnissa takaisin Kremsiin..

Eikä perjantainkaan reissu ilman kommenvenkkejä onnistunut. Oktoberfestien liput oli loppuunmyyty. Julian kaverin kavereita oli kuitenkin töissä festeillä ja lupasi yrittää parhaansa, jotta saataisiin vielä liput. Takapakista huolimatta oltiin valmiina lähtemään Wieniin Dirndleiden kanssa, sillä siellä olisi kuulemma toiset oktoberfestit plan B:nä. Buukattiin Sennin kanssa hostelli juuri ennen junaan juoksua. Se ei ollut kuitenkaan mikään iisibiisi, sillä suurinosa hostelleista oli täyteen buukattu. Kyllä sieltä yksi hauska hostelli löytyikin.. Se on sitten toinen tarina.

Hostellilla valmistauduttiin juhliin ja vedettiin mekot päälle. Saatiin Sennin kanssa hyvät hepulit, kun oltiin sonnistautuneina dirndleissä. Melko hauskat tamineet. Myöhemmin tavattiin Julia ja sen kaveri juna-asemalla, josta suunnattiin Oktoberfesteille paikanpäälle katsomaan josko saataisiin lippuja. Loppu hyvin kaikki hyvin - loppuviimein meille kaikille löytyi liput ja päästiin alueella sisään.

Alue oli valtava. Suuria telttoja oli ainakin viisi! Meidän paikat olivat pääteltassa, parvekkeella. Jälkeenpäin kuulimme, että ne on paikan parhaat ja kalleimmat paikat. Tunnelma oli katossa, bändi soitti, ihmiset tanssi pöydillä ja kalja virtasi. Maisteltiin hieman paikallisuuksia - weiss wurstia ja ylikypsää possua lisukkeineen. Kaikilla oli päällä joko lederhosenit tai dirndlit. Voi pojat, että oli hauskaa!

Aamulla oli check-out jo 10 aikaan aamulla ja suunnattiin kaupungille turreilemaan. Ensimmäisenä napattiin aamupalaa, jonka jälkeen suunnattiin kohti Hofburgin linnaa. Hofburg on entinen keisarillinen palatsi, josta on hallittu Itävallan herttuakuntaa, pyhää saksalais-roomalaista keisarikuntaa sekä Itävalta-Unkaria. Ei mikään turha pytinki. Sitä on laajennettu eri vuosisatoina, eli se koostuu monesta erilaisesta rakennuksesta. Hofburgista löytää tyylisuuntia jos jonkinmoista - gotiikkaa, renesanssia, barokkia, rokokoota. Sen voi bongata myös Unescon maailmanperintöluettelosta. Kyllä oli puutarhaa ja puistoo, aukioo ja rakennusta. Ja tää oli vain talviasunto vai...

Söpö pinkkikahvila, jossa syötiin aamupala

Dirndl ja Lederhosen

Wienin valtionooppera

Rakkauskaupunki, valoissa on aina sydän ihmisten välissä <3

Hofburg takaa

Hofburg edestä

Melkein käveltiin raatihuoneentorille asti, mutta päätettiin hypätä sitä ennen ratikkaan. Olihan meillä 24h passit, eli koko rahan edestä mentiin! Seikkailtiin siellä ja täällä. Etsittiin randomilla sushi-ravintolaa ja suunnattiin sinne julkisilla. Saatiinkin muuten hyvää, paljon ja halvalla! Paikan nimeähän en muista, mutta liechtensteinstrassella tämä sijaitsi. Ei tämä hupi maksanut yhteensä kuin 18 euroa juomineen päivineen. Oltiin ostettu myös pari korttia kaupungilta, joten mentiin niitä kirjoittelemaan jälkiruokakahville. Kahviahan en juo, joten chai lattella mentiin.

Raatihuone jo pilkottaa

Mutta kurvattiin Stephansplatzille

Stephansdom sisältä

Hetki seikkailtuamme päätettiin mennä maistamaan sitä oikeaa ja alkuperäistä sacher -kakkua Sacher Hotelliin. Sinne päästyämme järkytyttiin sitä ihmisten määrää. Ihmiset jonotti kahvilan ulkopuolella pöytää. Molemmat sisäänkäynnit olivat tukossa ja jono ulos saakka. Voihan pyhäjysäys! Se siirtyy seuraavaan kertaan. Mentiin sen sijaan syömään suklaafondueta marjoilla ja hedelmillä.