lauantai 19. syyskuuta 2015

Kaikki tiet vievät Itävaltaan

Noin 2 000 km pyllyn puuduttamista autossa takana. Kuuden valtion rajat ylitetty, eikä passia kysytty kertaakaan. Neljä mulle uutta maata tuli nähtyä - Latvia, Liettua, Puola ja Itävalta. Itävallan seikkailut ei suinkaan tähän päättynyt, päin vastoin. Oon kiitollinen, että sain mahdollisuuden reissata Itävaltaan autolla. Kiitos vaan iskälle ja Juhalle! Niille lyhyesti, jotka ei vielä tiedä - lähdin siis suorittamaan mun matkailun opintoja kaksoistutkintona Itävaltaan, Kremsiin. Ens vuonna tars valmistua ja saada paperit Itävallasta ja Suomesta. Katotaan miten ämmän käy!

Starttailtiin viime sunnuntaina punasella peltipurkilla aka Viking XPRS:llä kohti Tallinnaa. Yövyttiin laivassa ja aamulla lähettiin painamaan kohti etelää. Moottoritie loppu ennenku ehti alkaakaan.. Sain ajaa ensimmäiset 670 km (laskettu Kiikasta asti), ennenku alko silmät lurpsuun. Olin ihan pettynyt, kun rajalla ei ollut oikeastaan mitään toimintaa. Rekkoja ja linja-autoja saatettiin tullata. Sai vaan painella ohi. Kylien nimet muuttu kokoajan vaan yhä hankalemmiks lukea mitä etelämpään mentiin. Liikenne ei juurkaan poikennu Suomen meiningistä. Hersburgereitakin näky tien varsilla melkein enemmän kun Suomessa. Pysähdyttiin kuitenkin Riiassa lounaalla ja toinen yö majotuttiin Kaunaksessa.

Helsingin pummit :D

lounasta Riiassa

Kaunas on Liettuan entinen pääkaupunki. Siellä oli kuitenkin selvästi sesonki jo ohi, ei kauheesti ollu liikettä kaupungilla. Kaupat veti jo ovet kiinni aikasin illalla. Sopivan olosta ravintolaakin saatiin hakea. Käveltiin vanhassa kaupungissa ja käytiin katsomassa Kaunasin Linnaa ulkoisin puolin. Löydettiin kuitenkin hauska ravintola, missä sai valita listalta ensin lihan, kastikkeen, lisukkeen sekä salaatin. Eikä hinta ainakaan kirpaissut, sillä kolme isoa ruoka-annosta, kaksi olutta ja vesi maksoi 20€ yhteensä. Kaupungilla sai vetää ihan takkia niskaan ja huivia kaulaa, oli sen verran kylmä. Yövyttiin Metropolis -nimisessä hotellissa, joka oli rakennettu 1899 luvulla. Sijainti oli myös hyvä, aivan kävelykadun varrella. Huoneet oli korkeita ja suuria. Valitettavasti en huomannut meidän hotellihuoneesta napata kuvaa.

Kaunas vanhakaupunki

Kaunasin Linna

Hottellin käytävää

Hotellin 3 euron aamupala

Luulin että Latviassa ja Liettuassa oli paljon tietyömaata.. ennenkun saavuttiin Puolaan. Meinas tulla jo kiire päästä seuraavaan kohteeseen, eli Krakovaan. Puolan entiseen pääkaupunkiin. Tietyömaat oli mittavia ja moottoritietä oli vaikee löytää. Niitä kuitenkin työstettiin siellä, eli joku kaunis päivä Puolassakin pääsee liikkumaan paremmin. Pieniä moottoritien pätkiä oli epäloogisesti siellä täällä. Varsovan seutu oli ihan tukossa tietyömaiden takia. Saavuttiin kuitenkin Krakovaan, vaikka olikin jo pimeetä. Olin jo matkalla varannut meille hotellin, kuten Kaunakseenkin. Eli ei tarvinnut, kuin laittaa navigaattoriin osoite ja suunnata sinne. Iskällä ja Juhalla oli hauskaa, kun olin valinnut niin vanhoja hotelleita.

Tietyömaata...

Tunneli heijastuu hienosti auton kattoon

Pimeetä ehti tulla ennenkun saavuttiin Krakovaan

Krakovassa yövyttiin Florian Apartments -nimisessä hotellissa, joka oli rakennettu 1892. Huonekin oli sisustettu tyylikkäästi. Hotellihuone oli valtava - kaksi erillistä huonetta. Hotelli sijaitsi kävelymatkan päästä vanhansta kaupungista, jonne lähdettiinkin saman tien kun oltiin tavarat saatu sisälle. Kyllä oli lämmin! Voi pojat. Tuli ihan hiki, kun oli pitkähihanen paita päällä. Kello oli kuitenkin jo lähemmäs 21 paikallista aikaa. Käveltiin torin läpi ja napattiin yksi monesta terassista, missä syötiin illallinen. Oli meinaan komeita pytinkejä!

Hotellin rappukäytävää

Hotellihuonetta

Vanhankaupungin torilla

Mariankirkko

Verkahalli

Näkymä hotellin ikkunasta kadulle

Hetki kesti tajuta, että tää on vessan ovi..

Aamulla seitsemän pintaan suunnattiin jo Wawelin kuninkaallista linnoitusta kohti. Wawel oli mahtava, jo pelkästään ulkoa päin. Valitettavasti ei ollut aikaa jäädä odottamaan esittelyiden aukeamista. Tiukka aikataulu painoi takaraivossa, sillä piti ehtiä käymään Auschwitzissä ja saapua ihmisten aikoihin Kremsiin ottamaan kämppä vastaan.

Wawel

Maisema Wisla -joelle Wawelilta

Aamupalan jälkeen lähdettiin heti kohti Auschwitziä turhia tuhisematta, matkalla tuli selviteltyä vähän historiallista taustatietoa. Harmi, kun ei ollut aikaa mennä opastetulle kierrokselle Auschwitz 1 -museoon, joka on ollut enemmän työleirinä. Sen sijaan kävimme niin sanotulla tuhoamisleirillä - Auschwizt-Birkenaussa. Näky oli pysähdyttävä. Keskitysleiri oli valtava ja alueet oli sähköaidattu. Ajatuskin kylmäsi, mitä siellä on tapahtunut 70 vuotta sitten. Paljon ehtivät tuhota, mutta kaasukammioon vievät portit olivat paikoillaan, sekä muutamia parakkeja oli entisöity. Parakkien savupiippuja ja lämmityskanavia oli jäänyt jäljelle, kun on todistusaineistoa koitettu tuhota polttamalla. Junarata vei aina kaasukammion porteille asti. Ajatella, että parakki, joka oli suunniteltu 52 hevoselle, toimi 400 ihmisen "majapaikkana". Olin ihan järkyttynyt, että kuinka iso se keskitysleiri kokonaisuudessaan oli ja se oli vasta yksi monesta. Ei sitä pysty edes sanoin kuvailemaan, eikä kuvasta tai videolta voi nähdä sitä koko kokonaisuutta eikä sen suuruutta.

Auschwitz-Birkenau

200-paikkanen vessa parakissa

Lämmityskanava

Jäljelle jääneet lämmityskanavat, kun parakit on tuhottu

Portit, jotka johtivat kaasukammioon

Meidän onneks Etelä-Puolasta oli jo hyvät moottoritiet kohti Tsekkejä ja Tsekkien läpi Itävaltaan. Pieni pätkä oli pienempää tietä, mutta se ei meitä haitannut. Rajan ohi vedettiin sellasta kyytiä, että sain vaan haaveilla ottavani kuvan Tsekkien rajapyykin kyltistä. :D Pysähdyttiin Tsekeissä paikalliseen supermarkettiin ostamaan halpaa olutta koripäin (lue: kaksi koria). Pojat siinä korkkas ensimmäiset tyytyväisinä, kun ajoin autoa. Puolen pulloa juotuaan huomas, että olivat sitten ostaneet alkoholitonta. Hihi.

Voimalaitosta Tsekkien puolella

Enpähän saanut Itävallan rajapyykistäkään tämän parempaa kuvaa:

Ehdittiin Kremsiin aikataulussa, jopa 5 min ennen sovittua aikaa. Tarkasteltiin asuntoa ja kannettiin tavarat sisälle. Yksi kämppiksistä Julia, oli jo asunnossa paikalla. Meitä oli otettu kolmen vuokralaisen sijaan neljä tyttöä tähän asuntoon, joka hieman saattaa vaikeuttaa elämää. Ei oo olohuonetta, jääkaapissa ei oo kaikille omaa hyllyä, vedenvaraaja ei ehdi lämmittämään vettä tarpeeksi nopeasti, yksi vessa - 4 tyttöä. Tulee olemaan ihania aamuja! :D Mää oon kuitenkin onnekas, sillä mun huone on kaikista kaukaisempana keittiöstä (lue: melusta) ja mulla on oma parveke. Mun huone on hieman pienempi, kun muiden tyttöjen, mutta oon tyytyväinen tähän luukkuun. Vuokraemäntä vaikutti symppikseltä ja lupas järjestää asiat jos homma ei toimi. Katotaan nyt sit.. :D

Maisema keittiön ikkunasta - Krems an der Donau, Itävalta.

MUTTA, täällä ollaan ja hengissä ja huh.

Ajomatka tiivistettynä: Viro ja Latvia puskaa, Liettua aukeeta peltoo. Puola...... Tsekit moottoritie ja yhessä hujauksessa oltiinkin jo Itävallassa. Mun tuli ajettua yhteensä vähän päälle 1 000 km. Ihan hyvä, ettei lähdetty sitikalla......

Terveisiä tutuille ja tuntemattomille!

Ps. Kiitos Jarno, kun kerroit vähän, että missä kannattaa matkalla poiketa. Saatiin reissusta paremmin irti!

1. Jee, ihanaa että bloggailet taas. Ja kiva että turvallisesti perillä. Itävalta on sun paikkas, tuut huomaamaan. Nauti! T.mari

1. Jee, kommentteja otan ilomielin vastaan :-) Sitähän sää oot hokenu, että kaikki lenkkeilee täällä, että sopii mulle. :-D hheheheh.. KIITOS! :-)

2. Mahtavaa. Näyttää hienolta reissulta ja tekisi melkein itsekin mieleni lähteä autolla Itävaltaan. Kattelin netistä tietoja itse Kremsistä ja se vaikutti tosi mukavalta paikalta. Viiniä ainakin pitäisi olla tyrkyllä.

Paas kirjottae kommenttia! :-)