torstai 12. marraskuuta 2015

Buda + Pest = Budapest

Lauantaina saksan tuntien jälkeen lähdettiin kohti Budapestia. Kyllä, mulla oli lauantaina klo 9:00 saksaa! Kaikkea sitä.. Juna Kremsista Budapestiin kesti 4,5h yhdellä vaihdolla. Kyllä siinä ehti perse puutumaan! Menopaluulippu oli 70 euroa, joten ei paha. Saavuttiin illalla seitsemän maissa Budapestiin ja suunnattiin meidän majoitukseen.

Keleti juna-asema

Oltiin varattu jälleen airbnb, koska Bratislavassa oli niin miellyttävä kokemus. Oltiin hyvissä ajoissa tällä kertaa paikan päällä (ei eksytty niinku Bratislavassa :D). Hostia ei näkynyt. Kello oli jo hieman yli sovitun ajan. Yritettiin soittaa, ei vastausta. Kävin päässä läpi jo pahimmat skenaariot. N. 15 minuuttia myöhemmin hän saapui fillarilla ja pahoitteli, että oli myöhässä. Kämppä oli ihan mieletön. Aivan uusi ja moderni. Sijaintikin oli ihan kohdillaan. Hinta ei paljoa kirpaissut kahdelta yöltä - 33 euroa per nuppi.

AirBnB -majoitus

Lähettiin melkein heti kartan kanssa ettimään ravintolaa. Hosti antoi meille pari suositusta, ja niiden perusteella lähdimme suunnistamaan. Ravintola Korhely tarjosi paikallista ruokaa. Otettiin gulassilautanen 2lle hlölle. Siihen sisältyi neljä eri lihaa, salaatti, perunapiirakkaa ja uppopaistettu perunapallo. Törkeen hyvää! Aterian kruunasi paikallinen Soproni olunen. Hintaa tuli reilu 10 euroa kummaltakin.

Reissaaminen on rankkaa! Suunnattiin illallisen jälkeen kämpille relaamaan, että seuraavana päivänä oltaisiin skarppina turreilemassa. Aamulla otin ensimmäisenä skypen kotipuoleen isänpäivän kunniaksi. Harmi kun tänäkään vuonna en päässyt Kiikkaan juhlimaan isänpäivää. Hyvät näytti olevan pöperöt ilman muakin. ;-) Olis mullekin maistunut kuohari - puhumattakaan karjalanpiirakasta munavoilla. Joulua (lue: herkkuja) odotellessa. :-)

Mentiin aamiaiselle Café Central -nimiseen ravintolaan. Ei ollut ihan halvimmasta päästä, mutta kaunis paikka. Pianisti vei tunnelman ihan eri sfääreihin. Otin unkarilaisen aamiaisen, joka piti sisällään munakkaan makkaralla, pienen salaatin sekä tuorejuusto-paprika-levitteen. Paprikaahan täällä työnnetään joka paikkaan! Eilen oli myöskin yksi lihoista maustettu vahvasti paprikalla. Nam.

Aamun sumuisuus alkoi pikkuhiljaa hälvetä ja aurinko astui esiin, aivan kuten Pekka Pouta oli luvannut. Lämpötila kiri jopa 20C. Ihan ku Suomen kesä! :D Kiikan plikalta lähti turkki päältä. Käsivarsille aurinkoa! Ihan hullua, ollaanhan melkein puolessa välissä marraskuuta..

Ensin suunnattiin Pestin puolelta Elisabetin siltaa pitkin Budaan. Sillalta oli mieletön maisema Tonavan joelle, joka jakaa kaupungin kahtia - alava Pest sekä kukkulainen Buda. Budan linna dominoi maisemaa ja hieman kauempana saattoi nähdä Parlamenttitalon, joka sijaitsee Pestin puolella. Sillalta suuntasimme Budan linnavuorelle. Alue oli valtava ja maisemat vielä paremmat. Sieltä Unkaria on aikoinaan hallittu. Linna on tuhoutunut ja rakennettu moneen kertaan uudestaan. Kuitenkin vuodesta 1987 linna on kuulunut UNESCON maailmanperintöluetteloon. Nykyään linnassa toimii Budapestin historiallinen museo, Galleria sekä kansalliskirjasto.

Linnavuorelta kuvattu Parlamenttitalo

Budan linna

Linnalta jatkoimme kohti Matiaksen kirkkoa ja Kalastajanlinnaketta. Matiaksen kirkon katto oli hauska, ihan kuin karamellia. Mieletön kompleksi. Ihanat maisemat Tonavan yli Pestiin ja Parlamenttitalolle. Kalastajanlinnakkeessa riitti sokkeloa, käytävää, tornia ja parvekkeita. Koristeeksi kuulemma rakennettu. Hieno koriste onkin.

Ketjusilta

Matiaksen kirkko

Kalastajan linnake

Kalastajanlinnake kokonaisuudessaan

Kävelimme Ketjusiltaa pitkin takaisin Pestin puolelle. Ketjusilta oli ensimmäinen pysyvä silta, joka rakennettiin Budan ja Pestin välille. Tarina kertoo, että István Széchenyi joutui odottamaan kokonaisen viikon, jotta pääsisi ylittämään Tonavan. Tämän seurauksena hän pisti tuumasta toimeen ja siinä se silta nyt on. Sillan ansioista Buda ja Pest olivat mahdollista yhdistää yhdeksi kokonaiseksi kaupungiksi - Budapestiksi.

Suuntasimme Tonavaa pitkin Parlamenttitalolle. Matkan varrella oli muistomerkki "Kengät Tonavan rannalla," joka muistuttaa unkarilaisten tekemistä murhista juutalaisia kohtaan. Nämä rautaiset kengät muistuttavat vuosien toisen maailmansodan tapahtumista, jolloin juutalaisia työnnettiin hukkumaan jäiseen Tonavaan talvella. IHMISJULMUUTTA. Pysäyttävää.

Parlamenttitalo oli valtava! Ei ihmekään, että on Unkarin suurin ja korkein rakennus. Pinta-alaa löytyy. Muistuttaa ihan kuin mitäkin intialaista palatsia. Unkarin tunnetuimpia nähtävyyksiä. Varmasti todella monilla tulee ensimmäisenä tämä rakennus mieleen, Budapestistä puhuttaessa.

St. Stephanin Basilika oli seuraavana kohteena. Maiseman avauduttua kulman takaa, mieleeni tuli aivan Wienin Mikaelin aukio. Basilika on kuulemma kuuluisa Budapestin ensimmäisen kuninkaan muumioidun käden takia. Ei kuitenkaan maksettu itseämme sisälle. Meitä kiinnosti enemmän maisema Pestin yli Budaan. Noustiin Basilikan näköalatasanteelle ja oli kyllä sen arvoista. Maisema oli ihan tosi huikea. Sitä olis voinut tuijotella loppupäivän. Meille tuli kuitenkin hieman kiire, kun haluttiin ehtiä ennen auringonlaskua Gellertin kukkulalle näkemään kokonaisvaltainen maisema Budapestiin. Kiirettä ja hikeä pukkaa, mutta kaikki on nähtävä! Maisema oli kyllä sen arvoinen. Gellertin kukkulalla sijaitsee myös vapaudenpatsas. Ehdittiin vielä Elisabetin sillalle, kun varjo alkoi laskea kaupungin ylle ja valot syttyivät täydentämään maisemaa. Oon ihan rakastunut tähän kaupunkiin. Budapest, kyllä!

Hauska mainos - oli pakko ottaa kuva

Muistuttaa niin paljon Wienin Mikaelin aukiota

Kiipee kiipee :)

Gellertin kukkulalta

Vapauden patsas

Gellertin kukkulalla sijaitsi monia näköalatasanteita eri suuntiin kaupunkia

Elisabethin sillalla jälleen

Tässä vaiheessa olikin jo nälkä, vaikka omena ja proteiinipatukka toimi välipalana. Hipsittiin lounaalle/dinnerille. Läheltä Basilikaa löytyi LOFT -niminen ravintola, joka tarjosi lähinnä italialaista ruokaa. Löysin listalta kuitenkin lohta. Siihen vielä lasillinen paikallista rieslingiä. Avot! Oli ihana istahtaa hetkeksi, mutta kauaa sitä onnea ei kestänyt, sillä pitihän Ketjusilta, Parlamenttitalo ja Budan linna nähdä valaistettuina.

Parlamenttitalo

Näkymä Ketjusillalta

Budan linna valaistettuna

Viimeisten turreilujen jälkeen hiippailtiin torille glögille. Vuoden eka glögi! Olis varmasti saanu halvemmalla kulman takaa, mutta ei se 3 euroa paljoa suomalaisen pussissa painanut. Rusinat ja mantelit kuitenkin puuttui. :D Mutta ihan uskomatonta, että joulu kolkuttelee jo ovella. Harmi, kun Budapestin joulutori avataan vasta ensiviikolla. Olis ollut hienoa nähdä se. Onneksi Wienistä niitä löytyy useampi.

Kyllä oli lämpöstä juomaa tarjolla..

Ikkunashoppailun ja tallailun jälkeen käytiin vielä istumassa Vian -nimisessä ravintolassa lähellä kämppää. Otin vielä iltapalaksi kanasalaatin ja Julia sitruunakakun. Jalat oli niin muusina päivän seikkailuista, että tanssijalkaa ei kauheasti vipattanut. Ei muutaku kotio koppaa maate sano. Olihan kello jo lähemmäs 11! (Ei oo vanhaks tulemista, sano.)

Aamulla startattiin skarppina klo 9 kohti Sankarien aukiota. Siellä sijaise Millenium-muistomerkki unkarilaisten maahantulon kunniaksi, joka pystytettiin 1000-vuotisjuhlissa 1896. Sankarien aukio on yleinen kansanjuhlien järjestämispaikka. Sumu peitti kaupungin, hyvä ku eteensä näki. Jotain rähmääkin taisi taivaalta tulla. Sankarien aukion puisto ei päässyt oikeuksiinsa tällaisella kelillä, mutta tulipahan nähtyä. Siitä suunnattiin kauppahalliin ja aamiaiselle. (Luultiin, että Sankarien aukiolla olisi ollut aamiaispaikkoja, mutta kaikkee saa luulla.)

Sankarien aukio unkariksi

Budapestissa sijaitsee Euroopan toiseksi vanhin metrojärjestelmä ja maailman kolmanneksi vanhin. Heti Lontoon ja Chicagon jälkeen.

Sankarien aukio - puolikaaressa on entisiä Unkarin hallitsijoita kuvattuna

Vapauden silta kauppahallin lähellä

Kauppahalli

Vastapäätä kauppahallia sijaitseva ranskalainen leipomo Ambers oli ihan huippu kahvila. Napattiin siitä tuoreet patongit kiinalaisen jasmiiniteen kera. Hintaa tuli vain 5 euroa. Sitten loppupäivä olikin uhrattu shoppailulle. Käveltiin marketstreet päästä päähän, sekä Arena ostoskeskus. Henkilökohtaisesti olin pettynyt Budapestin shoppailutarjontaan. Bratislavalla oli paljon enemmän annettavaa tällä saralla. Ei jäänyt mitään käteen, mutta onneks maha sai sushia. :-D Aina ei voi voittaa, mutta silti Budapest on tällä hetkellä kaupunkikohteiden top kärjessä.

Ihana aamiainen

Ihana lounas shoppailun lomassa

Ensi kerralla menen kylpylään ja kierrän Margitin saaren ympäri! Budapestiin palaan vielä. Unkarin kielestä on vielä pakko sanoa - todella häiritsevää, kun luulee ymmärtävänsä, mutta ei tosiaan ymmärrä. Sanojen painotus on ihan eikä justiinsa, niinku suomen kielessä. Hauskaa kuunneltavaa.

Ootteko käynyt Budapestissä? Jos ette niin menkää ihmeessä! Olen rakastunut.

Szia Köszönöm! (Kiitos hei!)

1. Hih, Budapest näyttää paljo kivemmalta ku Bratiska :) olis kiva kuulla sitä unkaria!

1. Joo, ehdottomasti voittaa Bratislavan mennen tullen!

Paas kirjottae kommenttia! :-)